Mindfulness

Mindfulness er at være i nuet – uanset om man kan lide det eller ej. Når man opdager, at man ikke er i nuet, kan man bevidst flytte opmærksomheden tilbage til nuet via sanserne. Du kan lytte, smage, se, mærke eller dufte det øjeblik, der er netop nu.

Formål: Fra forskningen ved vi, at mindfulness øger vores daglige dosis af positive følelser, empati for andre og os selv, samt vi bedre kan acceptere/være i svære følelser og tanker. Det fører til øget robusthed og opmærksomhed og nedsætter bekymringer, negative følelser og risikoen for at få stress, angst og depression.

Hvordan: På Havdrup Skole har vi uddannet en lærer i mindfulness programmet Dotbe(udtales dotbe) på Dansk Center for Mindfulness på Århus Universitet. Hele 5. og 6. årgang bliver undervist i programmet. Det er 10 undervisningsgange med ca. en uges mellemrum. De bliver undervist i, hvordan hjernen virker og påvirker os. Der er guidede hjemmeøvelser/videoer til hver lektion og eleverne har adgang til øvelserne - også efter kurset er afsluttet. 2 af klasserne deltager i forskningsprojektet Stressfri hverdag for børn og unge.

På 9. årgang er undervisningen mere praksisorienteret, vi arbejder hver gang med øvelserne meditation, yoga og kropsscanning.