Skolepatrulje

På Havdrup Skole blev der for en del år siden etableret en skolepatrulje.

Skolepatruljens opgave er at sikre skolevejen og skabe tryghed for børn og voksne, når de skal ind på skolens område om morgenen.

Fra kl. 07.45 til 07.59 står skolepatruljen ved fodgængerovergangen på Skolevej mellem Havdrup Idrætscenter (hallen) og Havdrup Skole. I dette tidsrum er der meget trafik og færdsel ved vejen. Mange børn bliver kørt i skole, hvor parkeringspladsen ved hallen bliver benyttet. I forvejen er der en del trafik på denne tid, bestående af både tunge køretøjer, biler, knallerter og cykler, som passerer forbi.

Derfor står skolepatruljen her hele året rundt, så alle kan komme sikkert og trygt over Skolevej. Synlighed er vigtig, og derfor har skolepatruljen gule veste på og en ”slikkepind”, som de kan markere med. Så alle, der færdes i dette område, kan se og respektere skolepatruljen og dens vigtige opgave.

Det er elever fra udskolingen, som bemander skolepatruljen. Der er tre elever pr. hold, som skiftevis har vagter. Der er en patruljefører, som dirigerer skolepatruljen til at skærme for trafikken og sikre, at ingen børn løber ud på vejen.

Skolepatruljens indsats bliver i høj grad anerkendt af både forældre og børn. Forældre kan sende deres børn i skole og vide, at de kan komme sikkert over Skolevejen. Skolen sætter også stor pris skolepatruljens arbejde med en anerkendelse i form af sociale arrangementer. Særligt i uge 5 - den sureste uge er der ekstra fokus på skolepatruljen.